eTEATRY

Repertuar Teatrów w Krakowie

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Home Co grają w tym miesiącu
Kalendarz wydarzeń Drukuj help
Flat View
Widok roku
Monthly View
Widok miesiąca
Weekly View
Widok tygodnia
Daily View
Zobacz dzisiejsze
Categories
Widok kategorii
Search
Szukaj
Dom Bernardy A.
Czwartek, 15 Luty 2018, 18:00
Wybrań : 162

Dom Bernardy A.

obsada

** rola dublowana

Twórcy

W Domu Bernardy A. Alejandra Radawskiego nie znajdziemy oswojonych przedmiotów, które kojarzą nam się z ciepłem domowego ogniska. Nie ma miękkich foteli ani sentymentalnych pamiątek, a okien nie zdobią śnieżnobiałe koronki firanek. Jedyne koronki opinają ciasno ciała bohaterek – usztywniają postawę trzech córek i służącej, trzymają je mocno za gardła, odzwierciadlając dłoń despotycznej matki, Bernardy Alby (Ewa Kolasińska), która z ich domu tworzy bezwzględne więzienie. Z początku mrok spowija pustą scenę, z której wyrastają cztery postumenty o zróżnicowanej wielkości, co wyraża panującą w domu hierarchię i jeszcze bardziej zawęża bohaterkom pole ruchu. Uczucie obcowania z przestrzenią, z której jedyną ucieczką jest śmierć, potęgują projekcje Marcina Koszałki prowadzące widza w głąb przegniłych piwnic domostwa, z których nie sposób się wydostać.

Sztuka Dom Bernardy Alby napisana przez Federica Garcię Lorkę tuż przed śmiercią – poeta zamordowany został w sierpniu 1936 roku, w miesiąc po wybuchu wojny domowej w Hiszpanii – od momentu prapremiery uważana była za symbol sprzeciwu wobec tyranii generała Franco.

Poprzez tę sztukę staram się pokazać życie ofiar ucisku, spełniających absurdalne, wynikające z systemu patriarchalnego, archaiczne rozkazy rodziny. Ujawnia ona przemoc, stosowaną wobec kobiet, pozbawionych głosu i praw, traktowanych jako przedmiot na sprzedaż i narzędzie reprodukcji. Lorca pokazuje opresję, jakiej poddawane są członkinie rodziny, ale myślę, że można to bezpośrednio przełożyć na inne środowiska, na całe społeczeństwa i kraje. To problem uniwersalny, z którym pragnę się zmierzyć. Alejandro Radawski

Męsko-damskie stereotypy, rola kobiety w domowej hierarchii, przemoc domowa czy gra pozorów – reżyserowi spektaklu udało się uzyskać uniwersalny wydźwięk dramatu napisanego przez Lorkę w latach 30. ubiegłego stulecia. Anna Małachowska, na Scenie

Alejandro Radawski to reżyser i dramaturg argentyński polskiego pochodzenia. W Teatro Tadron w Buenos Aires zrealizował swoją adaptację „Ferdydurke” Gombrowicza oraz „Smugę cienia” według Conrada we współpracy z Ambasadą Polską. Prowadzi warsztaty dramaturgiczne i teatralne w Buenos Aires i w Rzymie. Nagrodzony stypendiami przez Hiszpańską Akademię Królewską (2013), Fundusz Wyszehradzki (2015) i Narodowy Fundusz Sztuki w Argentynie (2016).

 

Autorem rysunku na plakacie jest Federico Garcia Lorca.

Wróć

Repertuar wszystkich teatrów

Najnowsze spektakle

N Lut 18 @16:00 -
Mayday
N Lut 18 @17:00 -
Boska terapia
N Lut 18 @18:00 -
Przybory Wasowskiego
N Lut 18 @18:00 -
Dom Bernardy A.
N Lut 18 @19:00 -
VIA-GRA
N Lut 18 @19:00 -
AKT RÓWNOLEGŁY
N Lut 18 @19:00 -
Pelcia, czyli jak żyć, żeby nie odnieść sukcesu
N Lut 18 @19:15 -
Mayday
N Lut 18 @19:15 -
Masara
Pn Lut 19 @10:00 -
ZEMSTA

Kalendarz Wydarzeń

Ostatni miesiąc Luty 2018 Następny miesiąc
P W Ś C P S N
week 5 1 2 3 4
week 6 5 6 7 8 9 10 11
week 7 12 13 14 15 16 17 18
week 8 19 20 21 22 23 24 25
week 9 26 27 28

Tanie Bilety do Teatru?

Interesują Cie Tanie bilety?

Zapraszamy do szkoły:

szkola


FB Like Box