Tato
Małgorzata Bogajewska w oryginalny sposób inscenizuje dramat skomplikowanych relacji ojcowsko-synowskich. Wyborny komentarz do akcji stanowi muzyka wykonywana na żywo przez aktorów.
Nie lubimy ojców. Dlatego ich nie ma. Dlatego samotne matki harują dzień i noc na kasach, świątek, piątek. Dzieciaki wychowują babcie. Kobiety, w przeczuciu tego, co je czeka, unikają dzieci. (…) Nie ma żadnych ojców. Nikt nie tęskni. Samotnym matkom przydałby się po prostu jakaś służba albo instytucja, która, nie powodując wyrzutów sumienia, sumiennie zajęłaby się domem i wychowaniem dzieci pod ich nieobecność.
A ci, którzy zostają, są enigmatyczni. Cóż to za ojcowie! Cóż za figury! (…)
Nasi ojcowie to byli ostatni ojcowie. Po nich tylko cisza oraz partnerzy mamusi. Tatuś. Tatusiek. Nikt nie powie już – ojciec. Chyba że półżartem, półgębkiem i już bez znaczenia.
Piekło ojców jest już wypełnione.
Orkiestra:
Adam Szarek: kontrabas; Marcel Wiercichowski: wiolonczela; Wojciech Leonowicz: skrzypce, trąbka, gitara, banjo; Przemysław Branny: akordeon, pianino; Patryk Kośnicki: perkusja, cajon, przeszkadzajki; Tomasz Lipiński: banjo, gitara, przeszkadzajki; Anna Rokita: przeszkadzajki
Premiera: 1 października 2014, Scena na Sarego 7
Gala premierowa: 5 października 2014, Scena na Sarego 7
Telewizyjna wersja spektaklu, którą mogli Państwo zobaczyć na antenie TVP Kultura, została doceniona przez jury XVI Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry – Sopot 2016”. Sztukę przeniósł na mały ekran Dariusz Pawelec, czym zdobył nagrodę za twórczą realizację telewizyjną spektaklu teatralnego. Kompozytor Bartłomiej Woźniak wyróżniony został nagrodą im. Janusza Hajduna za oryginalną muzykę i opracowanie muzyczne tegoż przedstawienia. Trzy spośród czterech honorowych wyróżnień aktorskich jury przyznało Annie Rokicie za rolę Mamusi, Adamowi Szarkowi za rolę Frania i Marcelowi Wiercichowskiemu za rolę Ojca.
Na XV Jubileuszowym Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu jury przyznało nagrody Arturowi Pałydze za dramat „Tato” zrealizowany w Teatrze Bagatela, Małgorzacie Bogajewskiej za reżyserię spektaklu „Tato” w Teatrze Bagatela w Krakowie oraz zespołowi aktorskiemu za role w spektaklu „Tato”. Jury Młodzieżowe nagrodziło „Tatę” jako najlepszy spektakl festiwalu, Marcela Wiercichowskiego za rolę Ojca i Bartłomieja Woźniaka za najlepszą muzykę do spektaklu.
Przedstawienie zdobyło Grand Prix, a Małgorzata Bogajewska, Ewelina Starejki i Marcel Wiercichowski nagrody indywidualne na XIX Ogólnopolskim Festiwalu Komedii Talia w Tarnowie.
Przedstawienie zdobyło Nagrodę Publiczności 10. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@port w Gdyni.
Małgorzata Bogajewska zdobyła nagrodę za reżyserię, a Ewelina Starejki wyróżnienie za rolę Mamusi w 21. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Adam Szarek został wyróżniony za rolę Frania nagrodą publiczności na XXXVII Krośnieńskich Spotkaniach Teatralnych w 2015.
Spektakl uczestniczył w programie TEATR POLSKA w 2015.
Program TEATR POLSKA został zainicjowany w 2009 roku w celu ułatwienia dostępu do oferty polskich teatrów poprzez zintensyfikowanie ich mobilności i umożliwienie prezentacji spektakli w ośrodkach mających utrudniony dostęp do kultury. W ramach programu teatry instytucjonalne, niezależne i stowarzyszenia mogą ubiegać się o dofinansowanie prezentacji spektaklu w miejscowościach, w których nie ma teatru instytucjonalnego. Inspiracją dla powstania TEATRU POLSKA był Teatr Reduta Juliusza Osterwy i Mieczysława Limanowskiego, który w okresie Drugiej Rzeczpospolitej organizował tournées spektakli po ziemiach polskich. Program organizowany jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W spektaklu jako rekwizyty użyte zostały wyroby tytoniowe.